Antonio Graça is the Head of Research and Development at Sogrape, Portugal’s largest winemaking enterprise, which remains family-owned to this day. His work involves coordinating projects that enable the winery, founded over eighty years ago, to maintain a long-term perspective. This journey is driven by sustainable practices, spanning from viticulture to wine tourism. We interviewed the Eger Wine Meetup speaker to learn more.

A Sogrape Vinhos SA kutatási és fejlesztési igazgatójaként egyúttal az OIV Fenntartható Fejlődés és Klímaváltozás szakértői csoportjának tudományos titkára is vagy. Miért ilyen fontos számodra a fenntarthatóság?
Számomra ez etika, felelősség és remény kérdése. Úgy gondolom, nincs jogom bármilyen célt elérni úgy, hogy közben felhasználom a rendelkezésre álló erőforrásokat, és ezzel megakadályozom, hogy mások, akik utánam jönnek, hasonló célokat érjenek el. Azokat a vállalkozásokat és szervezeteket keresem, amelyek osztják ezt a hitet. Így az elveimet összehangolhatom az övéikkel, és ezáltal személyesen és szakmailag is kiteljesedhetek.

A fenntarthatóság a remény tekintetében is nagyon fontos – a jobb jövő, a jobb élet reménye miatt, amit a történelem során minden társadalom és civilizáció célként tűzött ki maga elé. A bor több mint 12 000 éve része az emberi társadalmaknak, ma pedig globálisan is jelen van. Mi lehet ennél fenntarthatóbb?

Büszkeséggel tölt el, hogy életemben hozzájárulhatok a bor fenntarthatóságához. Ez egy olyan örökség, amit a múltból kaptam, és amit kemény munkával próbálok a jövőbe átvinni.

20 éve kezdtetek fenntartható gyakorlatokat a Sogrape-nél. Hogyan változott meg a szemlélet a cégnél és a borágazatban az elmúlt két évtized alatt?
Egy olyan cégnél dolgozom, ami, bár nagy, családi tulajdonban van, vagyis egy olyan szervezet, ahol a nemzedékek közötti felelősség alapvető.

A fenntartható gyakorlatok valójában nem 20 éve kezdődtek a Sogrape-nél, hanem már 83 évvel ezelőtt, a cég alapításakor. A vállalatot nem a megszűnésre, hanem a hosszú távú fennmaradásra hozták létre. 20 évvel ezelőtt azonban elkezdtük ezeket a gyakorlatokat független harmadik felek által végzett auditokkal hitelesíttetni. Ez akkor egy fontos szemléletváltást eredményezett: megértettük, hogy ha hitelesen bemutatjuk a fenntartható gyakorlatainkat, nemcsak a cég hírnevét és megítélését javíthatjuk, hanem másokat is inspirálhatunk arra, hogy kövessenek minket, és támogassanak egy fenntartható üzleti szektor megteremtésében.

Ami talán még ennél is fontosabb, hogy ez ösztönzött minket a folyamatos tanulásra és fejlődésre. Ez egy olyan pozitív folyamatot indított el, amely csökkenti az ökológiai lábnyomunkat: például megújuló energiaforrásokra álltunk át, hatékonyabb vízgazdálkodást vezettünk be, növeltük a biodiverzitást az általunk művelt területeken, és elértük az általunk termelt hulladék 98%-ának újrahasznosítását.

Ezenkívül aktívan támogatjuk a beszállítóinkat azzal, hogy megosztjuk velük a legújabb tudást, és évente több mint 1 millió eurót fektetünk kutatás-fejlesztésbe.

Észrevetted, hogy a fogyasztók véleménye változott a fenntarthatóság kapcsán?
Úgy látom, a fogyasztók kezdetben elég zavarosan értelmezték a fenntarthatóság fogalmát, de mára világosan szeretnének fenntartható választásokat hozni.

Legalább azt megértették, hogy a fenntarthatóság nemcsak egy jó dolog, hanem az ő jövőjük, valamint a családjuk és közösségük jövőjének biztosítása szempontjából is fontos. Érdekes látni, hogy a „fenntarthatóság” keresési trendjei a Google-ben 2016 óta meredeken emelkedtek, különösen a COVID-19 járvány alatt és után.

A törvényhozó szervek is figyelnek erre a változásra, és világszerte több olyan törvényt fogadtak el, amelyek elősegítik a fenntartható gyakorlatok alkalmazását és a vállalatok fenntarthatóságának átláthatóságát.

Az előadásodban bemutatod például a MED-GOLD és az EWSENSOR projekteket. Hogyan működnek ezek a rendszerek? Tudnál mondani egy példát?
A MED-GOLD kifejlesztett egy szoftvert, amely lehetővé teszi, hogy az Európai Copernicus adatbázisból klímaadatokat szerezzünk be, ezeket feldolgozzuk, és múltbeli, illetve jövőbeli szőlő-vegetációs és borminőségi mutatókat nyerjünk ki. Az eredményeket térképes formában ábrázolja, akár egy négyzetkilométeres felbontással. Ez például segít a gazdáknak abban, hogy az éghajlatváltozáshoz igazodva válasszanak szőlőfajtákat és alanyokat, amelyek jobban boldogulnak adott környezetükben.

Az EWSENSOR egy egyszerű, de zseniális ötlet: a földigiliszták érzékenységét használja a talajszennyezés biológiai indikátoraként. Ezek az érzékelők olcsók, egyszerűen alkalmazhatók, és megbízható információkat adnak a talaj egészségi állapotáról. Csak el kell ásni egy kis dobozt a földbe, és pár nap múlva már láthatók az eredmények.

A Green Devolution („Zöld Átalakulás”) programban közelebb viszitek a természetet a fogyasztókhoz borturizmus és természet ihlette borok révén. Mondanál néhány példát a program innovációiról?
A Sogrape pontosan tudja, hogy egyetlen vállalkozás sem létezhet egy haldokló bolygón. A „Green Devolution” kifejezés nagyon jól kifejezi azt a mozgalmat, amelyben részt veszünk: a természetet visszahozzuk a gazdaságokba, agroökológiai gyakorlatokat alkalmazunk, és az ökoszisztéma-szolgáltatásokat használjuk arra, hogy nyereségesebb és ellenállóbb gazdálkodási rendszereket alakítsunk ki, például szőlőültetvényeket.

A borágazat különösen alkalmas ennek a mozgalomnak az előmozdítására, hiszen a legtöbb borászat földterületekkel rendelkezik, hatással van a tájra, és olyan termékeket állít elő, amelyek érzelmeket, emlékeket keltenek. A borturizmus élményei, valamint a természet ihlette borok révén a Sogrape összehozza a természet értékét az ízekkel. Így a fogyasztók könnyebben megértik, milyen fontos megőrizni azt a természetet, amely ilyen nagyszerű élményeket nyújt számukra